RAKAN-RAKAN SEALIRAN

Tuesday, January 22, 2013

Memberi Dan Meminta

Assalamualaikum..^_-


        Petang-petang seperti ini selalunya deeba tido.. hehe.. tapi hari ni t'rajin pulak nak update blog.. saja suka-suka.. hanya omelan kecil dari deeba.. =)

        Sepanjang semester lepas banyak program yang telah deeba lalui dan ada jugak yang di anjur kan oleh kelas dan coursemate. semua itu kami buat bagi memenuhi silibus semester 5.. Macam-macam ragam dan dugaan jugak yang kami lalui.

       Actually deeba nak cerita mengenai satu event dimana deeba dipertanggungjawabkan untuk melaksakan tugasan tersebut. Deeba akui banyak kelemahan sebab itu memang pertama kali nya deeba diberikan tugas sebegitu. Tapi syukur semasa program berlangsung tiada apa-apa yang berlaku..semua berjalan dengan baik atas sokongan dan semua ahli kelas deeba (BM225 5A)

       Tapi kejadian yang tak di ingini berlaku selepas program. sebenarnya kami telah melangsungkan 1 mini seminar bersama seorang retailer yang menjalankan business butik. deeba tulis di sini bukan untuk memburukan. hanya untuk iktibar.

       Masa kami deal dengan owner butik tersebut.. sama ada dia mahukan apa-apa ganjaran atau tidak, dia cakap tak ada apa-apa. oke, kami rasa legalah sebolehnya mahu dia berkongsi ilmu perniagaan yang dia ada dengan kami dengan rasa terbuka. tapi lain pulak lepas program tersebut, pihak butik tersebut telah meminta wang yang agak banyak bagi kami as a student. bukan apa, kalau nak cakap dan beritahu awal-awal semasa program belum berlangsung ini selepas beberapa hari dan minggu.

      Oke, ini pandangan deeba secara umum. apa salah nya businessman or businesswoman yang ada diluar sana memberikan sedikit ilmu kepada pelajar-pelajar sekolah dan juga universiti dengan rasa terbuka. ia satu sesi pembelajran..malahan dapat memperkenalkan products mereka secara meluas. apa salahnya ilmu yang sedia ada di kongsi.. In Shaa Allah, Allah memberi nikmat yang lebih lagi.

     Deeba pernah dengar, "ILMU YANG SEDIA ADA JIKA DIKONGSI MEMBAWA BERKAT" In Shaa Allah. rasanya cukuplah setakat ini.




Thanks, Wassalam.




2 comments:

kamal lee said...

kesiannya kau. habis kau bayar tak? ishish. ada lagi org macam tu?
sooooo melayu !

CIK KEMETOT said...

huhuu...aku tak bagi pon.. aku cuma cakap opinion aku kat dia.. =) pastu dia terus diam..